Analiza słuchowa oznacza podział wyrazu na sylaby, logotomy lub fonemy. Analiza i synteza słuchowa jako podstawa procesu czytania i pisania. Możemy pomóc dziecku biorąc pasek papieru i rozcinając go na tyle części , ile jest.
Wyodrębnienie wyrazu w zdaniu. Uświadamianie pojęcia zdania: - odróżnianie zdań od pojedynczych wyrazów ,.
Scalanie z głosek słów ( synteza głoskowa wyrazów ). Tu podczas ćwiczeń syntezy podajemy dziecku wyraz podzielony na sylaby, np. Natomiast podczas ćwiczeń analizy . Dzięki syntezie możliwe jest złożenie elementów w całość dźwiękową. Opanowanie umiejętności czytania i pisania jest dla dziecka bardzo trudne. Dlatego tak ważne są ćwiczenia doskonalące analizę i syntezę słuchową.
Wypowiadanie całego wyrazu , wybrzmiewanie sylab, głosek. Podział wyrazów na sylaby i synteza tych sylab.
Podzielność wyrazu na sylaby ułatwia zapamiętanie postaci fonetycznej wyrazu,. Percepcja wzrokowa jest zdolnością . Lub rodzic głoskuje n-o-s, a dziecko mówi nos– to jest synteza słuchowa wyrazów. Oba rodzaje ćwiczeń są szalenie ważne, ćwiczone do . Aby zrozumieć sens tekstu musi uchwycić kolejność głosek w wyrazie i umieć je.
Będą to już ćwiczenia polegające na analizie i syntezie wyrazów , np. Dojrzałość słuchu mownego oraz procesów analizy i syntezy słuchowej wyrazów decyduje o tym, czy dziecko będzie mogło osiągnąć powodzenie w nauce . Gdy uczeń przy dekodowaniu poszczególnych elementów wyrazu (liter) nie popełnia błędów, natomiast czyni to dopiero podczas próby syntezy wyrazu , bądź . Polega na scalaniu głosek, sylab i wyrazów. Wyrazy przeznaczone do czytania globalnego nie są przedmiotem analizy i syntezy , nie wykorzystuje się też ich jako wyrazów podstawowych. Czterolatek powinien sobie radzić z analizą i syntezą sylabową. Raczej nie ma powodów, dla których miałby nie operować pojęciami: „sylaba”, „ wyraz ”. Rozkładanie na części i scalanie materiału wzrokowego ( obrazki, wyrazy ) lub słuchowego (dźwięki, zdania, słowa) w celu budowania całości . Układanie zdań, rozdzielanie ich na wyrazy.
Konstruowanie zdania z podanym wyrazem. W dokonywaniu syntezy słuchowej bezpośrednio uczestniczy pamięć słuchowa – złożenie wyrazu wymaga zapamiętania wszystkich sylab lub głosek, stąd .
Wysłuchiwanie przez dziecko na jaka literkę kończy się dany wyraz , który mówimy . Zacznijmy więc od tego co dla dziecka łatwiejsze: od procesu syntezy (składania wyrazów ). Integracja s∏uchowo-wzrokowa. Utrudniona analiza i synteza słuchowa, a to podstawa w procesie czytania i pisania. Synteza i analiza s∏uchowo-wzrokowa. Dzieci oglądają obrazki (np.: MAK, RAK, BYK), potem czytają podpisy i dokonują analizy wyrazów pod kątem liczby sylab, głosek i . Zaburzenia słuchu fonematycznego utrudniają dokonywanie analizy i syntezy słuchowej wyrazów , a jest to podstawowa czynność w nauce . Arkusz do notowania spostrzeżeń przez nauczyciela cz.
Uczeń: – czyta całymi wyrazami ,. Liczba sylab w wyrazach. Kolorowanka – elementy przyrody. Prowadzone badania pokazują, że dzieci najpierw opanowują operacje na sylabach, syntezę (składanie wyrazu z sylab) i analizę sylabową . ANALIZA I SYNTEZA WYRAZÓW Pokoloruj tyle okienek ile jest głosek w nazwach narysowanych zwierząt na obrazkach. E-la, ko-tek, sło-necz-ko) – dziecko powinno umieć wybrzmiewać całe wyrazy z .
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.